Pompa ciepła – jak ją prawidłowo serwisować?

Pompa ciepła – jak ją prawidłowo serwisować?

pompa ciepła wskaźniki

Pompa ciepła jest urządzeniem bezobsługowym. Oznacza to, że nie wymaga od użytkownika żadnych prac konserwacyjnych. Z założenia po instalacji takiego systemu ma on działać całkowicie samodzielnie. Jednak nie oznacza to, że pompy ciepła są bezawaryjne. Wiele elementów może z czasem działać mniej wydajnie, a w końcu się zepsuć. Dlatego też należy wykonywać regularne serwisowanie instalacji, by przedłużyć jej żywotność. Sprawdź, jak często powinieneś zapraszać do siebie serwisanta i w jaki sposób zadba on o wydajność Twojej pompy ciepła.

Czy serwisowanie pompy ciepła jest konieczne?

Teoretycznie instalacja ogrzewania jest całkowicie bezobsługowa. Po zamontowaniu pompy ciepła jest ona włączana i programowana, a następnie może działać nawet kilkadziesiąt lat bez żadnej awarii. Z tego też powodu można spotkać ludzi twierdzących, że serwisowanie takich urządzeń nie ma żadnego celu.

Jednak wizyta serwisanta nie jest związana tylko z wymianą uszkodzonych elementów i naprawą tego, co mogłoby się zepsuć w najbliższej przyszłości. Do awarii jakichśkolwiek elementów w pompie dochodzi bardzo rzadko. Jednak są inne elementy, które mogą znacząco zmniejszać wydajność systemu. Najczęściej są one związane z instalacją grzewczą lub dolnym źródłem ciepła.

Głównego powodu, by regularnie korzystać z usług serwisanta, dostarczają często sami producenci. W warunkach gwarancji umieszczają oni konieczność wykonywania serwisów.

Jak wygląda serwis pompy ciepła?

Serwisant sprawdza, czy cała instalacja działa prawidłowo, zatem jego praca nie ogranicza się do weryfikacji poszczególnych elementów samej pompy. Przy tej okazji wykonuje też standardowe zadania konserwatorskie oraz wprowadza ewentualne korekty do programatora. Dzięki temu urządzenie pracuje na optymalnym poziomie, co przekłada się na niższe zużycie energii elektrycznej. Jak wygląda typowy przegląd?

Sprawdzenie działania pompy ciepła

Przede wszystkim serwisant sprawdza prawidłowość działania wszystkich elementów pompy ciepła. Weryfikuje także zużycie filtrów. Typowa kontrola techniczna powinna zawierać takie zadania jak:

  • kontrola szczelności układu chłodniczego,
  • kontrola ciśnienia w układzie chłodniczym, grzewczym i instalacji dolnego źródła,
  • sprawdzenie zawilgocenia czynnika chłodzącego,
  • kontrola stanów filtrów,
  • sprawdzenie osadzenia przyłączy elektrycznych (nie się nie poluzowały),
  • test czujników,
  • sprawdzenie bezpieczników,
  • kontrolę naczyń przeponowych po stronie instalacji C.O.,
  • wyczyszczenie parownika w pompie powietrze-woda.

Jeśli wszystkie wspomniane parametry i elementy pracują prawidłowo, pompa powinna działać na optymalnym poziomie. Nie zawsze jednak tak jest.

Optymalizacja działania pompy

Serwisant sprawdza również efektywność działania instalacji pompy ciepła. Od tego zależy wydajność urządzenia oraz pobór mocy. Jeśli będzie taka potrzeba, może dokonać optymalizacji działania pompy. Oznacza to wprowadzenie nowych ustawień w oprogramowaniu.

Potrzeba dostosowania programu działania jest naturalnym procesem. Bardzo często spotyka się takie zmiany w nowym budownictwie. Świeżo postawione ściany potrzebują kilku lat, aby się ustabilizować. W tym czasie moc, z jaką działa pompa, będzie nieco wyższa. Jednak z czasem można nieco zmniejszyć ustawienia.

Dużo informacji przynosi również historia błędów, jakie pojawiły się w pracy pompy ciepła. Zapisywana jest ona w regulatorze i pozwala serwisantowi lepiej określić, jak usprawnić działanie instalacji. Duże awarie także są zapisywane w tym samym pliku, jednak po ich wystąpieniu urządzenie wyłącza się automatycznie, aby uniknąć wysokich kosztów naprawy.

Protokół konserwacji pompy ciepła

Wszystkie wykonane prace powinny zostać zapisane w protokole konserwacji. To, jakie elementy należy skontrolować, zależy w dużej mierze od producenta i jego zaleceń. Jest to związane z utrzymaniem gwarancji na pompę ciepła, dlatego musi być uwzględnione przez serwisanta.

W przypadku protokołu wyróżnić można trzy jego części. W pierwszej opisywane są ogólne prace konserwacyjne i kontrolne, jakie zostały wykonane. W drugiej jest miejsce na opis kontroli techniki chłodniczej. W końcu ostatnia część zawiera streszczenie prac konserwacyjnych związanych z instalacją grzewczą, którą zasila pompa ciepła.

Serwisant zobowiązany jest do spisania jeszcze jednego dokumentu, o ile spełniony jest jeden warunek. Jeśli urządzenie wymaga minimum 3 kg czynnika chłodniczego, to należy prowadzić książkę eksploatacji. Jest to wynik prawa unijnego wprowadzonego w 2006 roku.

Jak często trzeba wykonywać serwis pompy ciepła?

Okresowe przeglądy techniczne pomp ciepła powinny być wykonywane raz do roku. Najlepszy czas na zaproszenie serwisanta to początek jesieni, tuż przed rozpoczęciem sezonu grzewczego. Na tyle wcześnie, by jeszcze zdążyć dokonać ewentualnych napraw.

Aby mieć pewność prawidłowego dokonania serwisu oraz utrzymania gwarancji, najlepiej zwrócić się do autoryzowanego przez producenta serwisu. Jednak nie jest to konieczność. Równie dobrze można umówić się z fachowcem niezwiązanym z żadną marką. Warto jednak zaufać sprawdzonym serwisantom, którzy posiadają wiedzę i doświadczenie w swoim fachu. Taki serwis będzie też doskonałym miejscem do zwrócenia się po pomoc w razie nagłej awarii.

Zadbaj o optymalną pracę Twojej pompy ciepła

Regularne przeglądy techniczne instalacji nie są wykonywane z myślą o uniknięciu awarii samej pompy ciepła. Urządzenie to jest w pełni bezobsługowe i może działać bez żadnych problemów przez dziesięciolecia.

Przeglądy natomiast pozwalają utrzymywać optymalny poziom pracy pompy. Dzięki sprawdzaniu parametrów instalacji grzewczej i chłodniczej oraz kontroli filtrów, pompa może działać na najwyższym poziomie. W przypadku zmiany warunków zewnętrznych (szczególnie w nowym budownictwie, gdzie ściany dopiero się stabilizują), konieczne może być także wprowadzenie zmian w programie. Wszystko to powoduje najwyższą sprawność całej instalacji, co przekłada się na mniejsze zużycie energii elektrycznej. Jest to zatem wymierny zysk, jaki można uzyskać dzięki regularnym serwisom.

Jednak koronnym argumentem, który zmusza użytkowników do zatrudnienia serwisantów, są wymagania związane z gwarancją producenta. Aby jej nie utracić, wymaga się wizyty serwisanta przynajmniej raz w roku. Warto więc stosować się do tej zasady.